English English English

green blue red black

  Pilihan Warna:

124010

A- A A+
  Ubah Size Font:

logo

SAYANGI MALAYSIAKU        
 faq  seperator  hubungi   seperator  maklumbalas  seperator  peta

 Soalan 

Lazim

 Hubungi

Kami

 Aduan &

Maklumbalas

 Peta 

Laman

Text Size

  • Senarai Dataset JPS

     

     

  • Warga JPSPP

    3d fileInfo Portal       taskSMATRAK        book blue   i-Diari        3d groupHRMIS      taskMyMesyuarat 

    alliance2OTAS             focus group   e-Plan(BRE)     multimple solutionsIdea Sentral  3d groupSISWA filter dataMyGovUC  

  • Bisnes

  • Langgan Buletin

  • Perkhidmatan myMMS

    MENGENAI GERBANG myMMSKERAJAAN MALAYSIA

    Perkhidmatan myMMS

    • myMMS merupakan perkhidmatan pesanan multimedia (MMS) yang membolehkan orang ramai berkongsi maklumat, serta menghantar aduan dan membuat semakan perkhidmatan dari agensi-agensi kerajaan yang terlibat melalui telefon mudah alih.
    • Maklumat yang dihantar boleh dalam bentuk imej, video dan audio. 
    • myMMS juga membolehkan agensi-agensi kerajaan menghantar maklumat terkini atau ‘alert’ kepada orang ramai.
    • Contoh perkhidmatan myMMS adalah seperti kongsian maklumat, aduan kerosakan dan pemberitahuan kehilangan kanak-kanak.

    Caj Perkhidmatan

    Format Penghantaran

    Format Penerimaan

    Caj Penghantaran & Caj Penerimaan

    MMS

    MMS

    Caj Penghantaran MMS RM0.20. Caj Penerimaan MMS RM0.30

    MMS

    SMS

    Caj Penghantaran MMS RM0.20. Caj Penerimaan MMS RM0.20

    SMS

    MMS

    Caj Penghantaran MMS RM0.15. Caj Penerimaan MMS RM0.30

    Perkhidmatan

    Bil

    Arahan

    Keterangan

    1

    Taip JPSMMS ADUAN [emel anda] [Lokasi aduan] [Aduan Anda] & SMS ke 15888.

    Aduan mms jps

    2

    Taip JPSMMS Aduan2[Aduan Anda] & SMS ke 15888.

    Aduan Banjir

    3

    Taip JPSMMS Aduan3[Aduan Anda] & SMS ke 15888.

    Aduan mymms

    4

    Taip JPSMMS Aduan1[Aduan Anda] & SMS ke 15888.

    Aduan Kaunter

    5

    Taip JPSMMS ADUAN4[Aduan Anda] & SMS ke 15888.

    ADUAN TANAH RUNTUH

    6

    Taip JPSMMS PENDAPAT [Pendapat anda] & MMS ke 15888.

    Pendapat/Cadangan orang ramai menerusi myMMS JPS

  • Pencapaian Piagam Pelanggan 4 2016

    Memberi khidmat nasihat/ ulasan teknikal/ maklumbalas dalam tempoh tidak melebihi empat (4) minggu (Laporan Keseluruhan).

    Bulan

    Jumlah
    Permohonan

    Jumlah
    Permohonan
    Memenuhi
    Standard

    Peratus

    Jumlah Tidak
    Menepati
    Standard

    Peratus

    Jan

    19 19 100% 0 0%

    Feb

    12 12 100% 0 0%

    Mac

    15 14 93% 1 7%

    Apr

    13 9 69% 4 31%

    Mei

     176  110  63%  66 38%

    Jun

     188  155  82%  33  18%

    Jul

     177  142  80% 35 20 %

    Ogo

    196 156 80%  40  20%

    Sep

             

    Okt

             

    Nov

             

    Dis

             

    Memberi khidmat nasihat/ ulasan teknikal/ maklumbalas dalam tempoh tidak melebihi empat (4) minggu (Laporan Bulanan : Bahagian Pengurusan Sumber Air dan Hidrologi).

    Bulan

    Jumlah
    Permohonan

    Jumlah
    Permohonan
    Memenuhi
    Standard

    Peratus

    Jumlah Tidak
    Menepati
    Standard

    Peratus

    Jan

    10 10  100%  0  0%

    Feb

    5 5 100%  0  0%

    Mac

    2 2  100%  0  0%

    Apr

    0 0  100%  0  0%

    Mei

         100%  0  0%

    Jun

         100%  0  0%

    Jul

         100%  0  0%

    Ogo

        100% 0 0%

    Sep

        100% 0 0%

    Okt

             

    Nov

             

    Dis

    Memberi khidmat nasihat/ ulasan teknikal/ maklumbalas dalam tempoh tidak melebihi empat (4) minggu (Laporan Bulanan : Bahagian Pengurusan Banjir).

    Bulan

    Jumlah
    Permohonan

    Jumlah
    Permohonan
    Memenuhi
    Standard

    Peratus

    Jumlah Tidak
    Menepati Standard

    Peratus

    Jan

    0 0 0% 0 0%

    Feb

    1 1 100% 0 0%

    Mac

    0 0 0% 0 0%

    Apr

    0 0 0% 0 0%

    Mei

             

    Jun

             

    Jul

             

    Ogo

             

    Sep

             

    Oct

             

    Nov

             

    Dis

             
  • Kursus Program Pengukuhan

    Kursus Program Pengukuhan Anjuran Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri Pulau Pinang

    Tarikh                         : 24 Jun 2014 (Selasa)

    Masa                           : 8.30 Pagi – 5.00 Petang

    Tempat                       : Escape Adventureplay, Teluk Bahang, Pulau Pinang

    Peserta                       : 30 Orang (Melibatkan Pegawai daripada Ibu Pejabat dan Daerah)

    Acara/Program         : Tubby Racer, Monkey Business, Gekko Tower dan banyak lagi.

     

    10322843 785408188170178 7376656381125016589 n  10349863 785414378169559 1755681019492743560 n
    10378162 785414444836219 52637829238118861 n  10458045 766060650095157 1462900555681400202 n
     10478660 766051680096054 1884009486122064446 n  10513314 766055640095658 7114683055900239599 n
  • Penafian

    "Semua maklumat yang dipaparkan pada Portal Rasmi Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang ('Portal ini') adalah diterbitkan untuk maklumat am dan pengetahuan sahaja. Maklumat yang dipaparkan di sini adalah tertakluk kepada perubahan dan mungkin tidak lagi tepat selepas tarikh muat naik.

    Walaupun segala penelitian telah diambil dalam penyediaan maklumat yang terkandung di dalam Portal ini, tiada waranti, secara nyata atau tersirat diberikan oleh Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang dan mana-mana kakitangan atau ejennya tentang kesempurnaan dan ketepatan maklumat yang diberi dan Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang dan mana-mana kakitangan atau ejennya tidak bertanggungjawab atas apa-apa kesilapan atau ketinggalan yang mungkin berlaku. Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang dan mana-mana kakitangan atau ejennya tidak dalam mana-mana keadaan akan bertanggungjawab atau dipertanggungjawabkan bagi apa sahaja ganti rugi, termasuk tanpa had, ganti rugi khas, ganti rugi tidak langsung atau ganti rugi berbangkit yang timbul daripada atau berkaitan dengan penggunaan atau kebergantungan maklumat yang terkandung dalamnya, sama ada melalui tindakan dalam kontrak, tort atau dengan cara apa sekalipun selainnya. 

    Di samping itu, Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang tidak mempunyai tanggungjawab atau liabiliti berhubung dengan apa-apa kehilangan atau ganti rugi yang anda tanggung, termasuk kerosakan perisian atau perkakasan anda, yang timbul daripada penggunaan anda atau akses kepada Portal ini."

  • Polisi Keselamatan

    Polisi Keselamatan

    Perlindungan Data dan Keselamatan Storan
    Untuk melindungi apa-apa data yang diberi kepada kami, piawaian keselamatan yang ketat dikekalkan untuk mencegah akses tanpa kebenaran. Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi adalah selamat dan telah disimpan dengan teknologi keselamatan yang sesuai.

  • Manual Garis Panduan

  • Mobile Web

    Mobile Web Laman Web Rasmi Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang

    Cara melayari  Laman Web Rasmi Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang menggunakan telefon bimbit anda.

    1. Pastikan telefon bimbit anda telah di set untuk sambungan 3G. (Hubungi penyedia perkhidmatan anda sekiranya anda tidak pasti).
    2. Sebagai alternatif, jika telefon bimbit atau PDA anda mempunyai sambungan WiFi, aktifkan WiFi anda dan cari sambungan WiFi pilihan anda. (Sila ingat bahawa kebanyakan perkhidmatan WiFi memerlukan langganan).
    3. Pilih pelayar ('browser') yang terdapat dalam telefon anda (contohnya. Internet Explorer , Opera , Safari , Web Mobile, dll.).
    4. Layari laman web menggunakan 'browser' dengan menaip dan klik OK/Enter/Submit. Paparan di bawah akan muncul di skrin telefon anda (bergantung pada jenama dan model telefon)Mobile Web
  • Pengumuman Terkini

    HARI BERTEMU PENGARAH

    Setiap Jumaat Minggu ke-4

    Masa : 9.00 Pagi - 12.00 Tengahari

    3.00 ptg - 5.00 ptg

  • Review Of The National Water Resources Study

    Review of the National Water Resources Study (2000-2050) and Formulation of National Water Resources Policy

    Bil Tajuk (Di dalam Bahasa Inggeris)
    1 Executive Summary
    2 Water Governance
    3 Engineering Study
    4 Environmental Aspects
    5 Potable Water
    6 DSS
    7 Perlis
    8 Kedah
    9 Pulau Pinang
    10 Kelantan
    11 Terengganu
    12 Pahang
    13 Perak
    14 Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya
    15 Negeri Sembilan
    16 Melaka
    17 Johor
    18 Sabah
    19 Labuan
    20 Sarawak

    * Kandungan topik ini hanya terdapat dalam versi Bahasa Inggeris.

  • Perutusan Pengarah (2)

    PPSN

    Perutusan Pengarah

    Assalamualaikum dan salam sejahtera.

    Selamat datang dan terima kasih diucapkan kerana meluangkan masa melayari Laman Web Jabatan Pengairan Dan Saliran Pulau Pinang. Laman web ini merupakan salah satu media untuk memberi maklumat serta penghubung kepada rakyat Negeri Pulau Pinang akan fungsi dan peranan Jabatan ini. Memasuki tahun 2015, saya sebagai Pengarah Jabatan Pengairan Dan Saliran Pulau Pinang, bersama-sama seluruh warga kerja JPSPP, mengulangi ikrar untuk memberi perkhidmatan yang cekap dan terbaik kearah mencapai Visi "Menjadi organisasi sektor awam antara yang unggul di dunia" melalui Misi "Menerajui dan meyediakan perkhidmatan bertaraf dunia dalam pengurusan sumber air khususnya pengurusan banjir,sungai dan zon pantai bagi meningkatkan kualiti hidup dengan memastikan sekuriti air dan kelastrian alam sekitar". Menyingkap kembali pencapaian pada tahun 2014, JPS telah berjaya mencatat prestasi pembangunan negeri sebanyak 96.4% manakala bagi pembangunan persekutuan pula, JPS  Pulau Pinang  telah mencapai 100%.

    Pada tahun 2014 juga, JPS telah berjaya menerima beberapa anugerah di peringkat negeri dan peringkat kebangsaan. Diantara anugerah tersebut adalah:

    •  Johan bagi pertandingan Cetusan Idea Inovatif kategori negeri oleh Jabatan Pengairan Dan Saliran Sebberang Perai Selatan dengan tajuk "B-Log" Mencegah Kehilangan Struktur Pengairan dan Saliran.

    • Johan bagi pertandingan JPS Goes Green JPS malaysia olejh JPS Seberang Perai Selatan.

    • Penyambungan Persijilan OHSAS 18001:2007 bagi Operasi Dan Penyelenggaraan Pam Dan Rumah Pam, diperolehi pada tahun 2011 dan sah sehingga 22 Oktober 2017.

    • Penyambungan Persijilan Green 5S diperolehi pada tahun 2012 dan sah sehingga 29 November 2015.

    • Penyambungan Persijilan MS ISO 14001:2004 bagi Perkhidmatan Untuk Operasi & Penyelenggaran Skim Pengairan Sungai Muda- Seberang Perai Utara yang telah diperolehi sejak 2001 dan sah sehingga 4 Oktober 2016.

    • Penyambungan Persijilan MS ISO 14001 : 2004  bagi Sistem Pengurusan Alam Sekitar Sungai Pinang yang telah diperolehi pada 2007 dan sah sehingga 20 September 2016.

    • Penyambungan Persijilan ISO 9001 : 2008 bagi Perkhidmatan Pengurusan Data Hidrologi Untuk Rangkaian Hidrologi Nasional di JPS Malaysia yang telah diperolehi pada tahun 2000 dan sah sehingga 24 Oktober 2016.

    • Anugerah Penilaian Indeks Akauntabiliti Pengurusan Kewangan JPS Malaysia 2014,Darjah Pencapaian Pengiktirifan 4 Bintang.

    Dengan pencapaian yang telah diperolehi sehingga tahun 2014, Jabatan ini komited untuk terus maju pad tahun 2015 agar Visi dan Misi JPS Pulau Pinang.

    Akhir kata, adalah menjadi harapan saya laman web ini boleh dimanfaatkan oleh semua warga JPS dan rakyat Pulau Pinang. Saya merakamkan ucapan terima kasih para pengunjung laman web ini.

     Sekian, terima kasih.

    Kapt.( B ) Ir. Haji Anuar Bin Haji Yahya A.M.P, B.C.N, P.P.T

    Pengarah Pengairan Dan Saliran Negeri (PPSN)

  • Laporan Penggunaan Aplikasi Atas Talian 2015


    LAMPIRAN

  • Pencapaian Piagam Pelanggan 2015

     

    Janji

    Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan

    Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan

    Jumlah Perkhidmatan

    Jumlah Menepati Standard

    % Menepati Standard

    Jumlah Tidak Menepati Standard

    % Tidak Menepati Standard

    1. Memberi respon terhadap sebarang aduan awam menerusi surat, telefon, ePintas, JPS Careline dan emel berkenaan dengan masalah banjir,sungai,pantai dan saliran bandar dalam masa dua (2) hari bekerja

    5  62.5%  3  37.5%  8

    2. Membekal data dan maklumat hidrologi dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja

    137 permohonan  100%  0 permohonan  0%

     137 permohonan

    3. Memberi khidmat nasihat/ulasan teknikal/maklumbalas dalam tempoh tidak melebihi empat (4) minggu :

    Pengurusan Banjir

    permohonan  0%  permohonan  0%  permohonan

    Sungai

    1 permohonan  100%  0 permohonan  0% 1 permohonan

    Pantai

    permohonan  %  permohonan  %  permohonan

    Pengurusan Sumber Air Dan Hidrologi

    permohonan  %  permohonan  %  permohonan

    Saliran Mesra Alam

    permohonan  %  permohonan  %  permohonan

    Pencapaian Piagam Pelanggan Jabatan Pengairan dan Saliran (Sehingga Mac 2015).

  • Pengumuman Terkini

    Hari Bertemu Pengarah

    Tarikh : Jumaat Minggu Ke 4 Setiap Bulan

    Masa : 9.00 Pagi - 12.00 Tengahari & 3.00 Petang - 5.00 Petang

  • Laporan Penggunaan Aplikasi Atas Talian 2013

     

    Mar Apr May Jun Jul Ogos Sep   Okt Nov Dis
    JPS Careline 42 44 47 65 31 26 71 69 60 50 
    Permohonan dan Semakan Status Pembekalan Data Hidrologi untuk Projek Kerajaan dan Penyelidikan 37 41 37  22 39 17 20  37 26 25 
    Permohonan dan Semakan Status Pembekalan Data Hidrologi untuk Projek Swasta/ Persendirian 1 4 8 3 8 4 6  2
    Pembayaran bagi Permohonan Data Hidrologi untuk Projek Swasta(RM) 660.00 2850.00 17,080 5850  16,982 7975 14,940 1,100  610 700 

    Infobanjir: Flood Monitoring System Realtime rainfall and waterlevel data. Berguna sebagai petunjuk kawasan banjir yang berpotensi dan tanah runtuh.

    (statistik pengguna)

    70,765 60,823 58,097 36,580  44,473 33,968 37,425 85,099  101,493 110,000 

    InfoKemarau : Drought Monitoring System
    Online.

    Info mengenai status sumber air, amaran awal kemarau dan status kemarau untuk Semenanjung Malaysia.

    (statistik pengguna)

    1,244 925 797 704  1702 455 1631 1,555  1,049  1,100
  • Module Positions

    Module Positions Diagram

    If no modules are published to a position, the entire area or row will not appear/collapse.

    Module Positions
  • Jadual Kerja Penyelenggaraan Bagi JPS DBD

  • Majlis Bersama Jabatan

    PIHAK PEKERJA

    10.       Encik HasrulHisham Bin Abdullah      - Naib Pengerusi                 

                Penolong Pengarah (Pengairan)                        (Pengerusi Pihak Pekerja)

    11.       En. Md Yazid Bin Baharum                     - Setiausaha Bersama        Wakil Juruteknik        (Pihak Pekerja)

                                                                          

    12.       En. Azahar bin Hashim                                 - Ahli                          

                Wakil Pentadbiran & Kewangan

    13.       En. Md Zahari Bin Hassan                            -Ahli                           

                Wakil Pelukis Pelan

    14.       En. Marzuki Bin Che Rose                            - Ahli                          

                Wakil Pemandu

    15.       En. Zaidi Bin Muhamad Noh                         - Ahli                          

                Wakil Pekerja Awam, JPS SPU

    16.       En. Mohamad Bin Yahaya                              - Ahli                          

                Wakil Pekerja Awam, JPSSPT

    17.       En. Azmi bin Md. Ali                                          -Ahli                           

                Wakil Pekerja Awam, JPS DTL

    18.       En. Amran Bin Din                                             -Ahli                           

                Wakil Pekerja Awam Khas, JPSDTL

    19.       Puan Norfaizah Binti Saaidin                           -Ahli                           

                Wakil Penolong Jurutera

    20.       En. Rizal Bin Zakaria                                         - Ahli                          

                Wakil Pekerja Awam

    21.       En. Azman Bin Saad                                          - Ahli                          

                Wakil Pekerja Awam, JPS DBD

    URUSETIA

    22.       Puan Noor Rizawati Binti Nasir                                 -Setiausaha Bersama                     012-3358029

                Penolong Pengarah Kanan (Khidmat Pengurusan)  (Pihak Pengurusan)

    23.       Puan Haslina bt Ishak                                                    - Urusetia                  

                PembantuTadbir (Khidmat Pengurusan)

     

  • Integrated Shoreline Management

  • Single Sign On

    Kemudahan Single Sign On (SSO) Bagi Perkhidmatan Atas Talian (Intranet)

    Daftar Akaun Anda Dan Nikmati Kemudahan Single Sign On (SSO)

    Untuk Perkhidmatan Atas (Intranet)

     

    Klik Pada Ikon

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Pengurusan Sumber Air

     

      1.

    Pembangunan, O&M bagi jaringan hidrologi

    Untuk membangunkan, mengeluarkan dan menguji peralatan atau sistem hidrologi untuk disesuaikan dengan keadaan tempatan. Menyediakan perkhidmatan sokongan dalam bidang peralatan hidrologi. Menggunakan peralatan dalam skim pengairan dan saliran utama. Menyediakan latihan tetap tentang penyelenggaraan  peralatan hidrologi dan kelengkapan telemetrik.

      2.

    Mengumpul, memproses, mengarkibkan dan menyebarkan data serta maklumat hidrologi

    Menyelaras aktiviti hidrologi yang dijalankan di negeri-negeri yang bertanggungjawab terhadap operasi dan penyelenggaraan stesen dan pengumpulan data lapangan. CMengumpul, memproses, menyimpan dan mendapatkan balik data hidrologi untuk perancangan, pembangunan dan pengurusan sumber air. Menerbitkan data hidrologi secara berkala untuk pengguna. Menyertai aktiviti serantau dan sejagat WMO yang berkaitan dengan hidrologi operasi.

     3.

    Analisis data hidrologi

    Bekerjasama dengan Program Hidrologi Antarabangsa UNESCO (IHP - International Hydrological Programme) untuk kemajuan penyelidikan dan teknologi hidrologi dan sumber air untuk manfaat negara. Menjalankan penyelidikan hidrologi untuk memahami proses dan ciri-ciri hidrologi yang khusus. Menjalankan penilaian sumber air yang asas dan berterusan.

     4.

    Ramalan dan amaran banjir

    Penilaian sumber air dan pemantauan kemarau. Untuk membangunkan sistem ramalan dan amaran banjir untuk lembangan sungai utama. Memantau dan menilai kemarau di lembangan sungai utama. Memberi khidmat nasihat tentang penggunaan hidrologi. Mengkaji semula, membangunkan, mengemas kini dan menyebarkan tatacara hidrologi kepada pengguna akhir. Menyertai aktiviti yang berkaitan dengan pengurusan bencana banjir di bawah naungan Bangsa-Bangsa Bersatu seperti ESCAP, WMO, Jawatankuasa Taufan dan IDNDR.


    Sistem Pemantauan Banjir
    Data curahan hujan aras air masa sebenar. Berguna sebagai petunjuk untuk kemungkinan pembanjiran dan tanah runtuh.

    Sistem Pemantauan Kemarau
    Maklumat dalam talian tentang status sumber air, amaran awal tentang kemungkinan kemarau dan status kemarau untuk Semenanjung Malaysia.

    Kami menyediakan data hidrologi seperti curahan hujan, aras air, mendapan dan data kualiti air.

  • Pengurusan Pantai

    2.0 Pelan Pengurusan Pesisiran Pantai Bersepadu (ISMP) 

    Program ISMP yang dijalankan oleh JPS disesuaikan mengikut prinsip ICZM untuk memberi perhatian kepada isu-isu utama dan masalah yang dihadapi oleh garis pesisir kita.  Ia merupakan pendekatan bersepadu yang mengambilkira semua aktiviti bersektor yang mempengaruhi kawasan pantai dan memberikan pertimbangan sewajarnya kepada isu ekonomi, sosial, alam sekitar dan ekologi. Matlamatnya adalah untuk membangunkan alat pengurusan yang mengharmonikan semua aktiviti di kawasan pantai untuk menyokong set objektif pengurusan yang lebih luas bagi kawasan pesisir.

    2.1 Objektif ISMP  

    1. Penilaian dan pemilihan strategi pengurusan pembangunan pantai supaya pembangunan di kawasan pantai boleh dilaksanakan dalam cara yang mampan.            
    2. Penilaian dan pemilihan opsyen pertahanan untuk garis pantai.
    3. Perumusan Garis Panduan Khusus dan Dasar untuk Aktiviti/Cadangan Pembangunan di kawasan pantai.

    2.2 Penentuan Had Kawasan Garis Pesisir

    Salah satu keputusan penting dalam melaksanakan ISMP adalah untuk menentukan had-had kawasan garis pesisir. Bidang pengurusan harus merangkumi semua sumber pantai yang berkepentingan dan juga merangkumi semua proses pantai. Had garis pesisir mungkin berbeza mengikut tempat, tetapi sebagai panduan umum, had-had arah ke darat dan arah ke laut yang berikut telah diterima pakai: -

    1. Had arah ke darat adalah kira-kira 1 kilometer dari garis pesisir (pada MHWS). 
    2. Had arah laut adalah kira-kira 3 kilometer sekiranya proses pantai memberikan kesan yang sedikit terhadap garis pesisir.

    2.3  Pembahagian Garis Pesisir Ke Dalam Unit Pengurusan

    Sepanjang garis pesisir, ciri-ciri fizikal, ciri-ciri pantai dan guna tanah amatlah berbeza-beza, menjadikannya agak sukar untuk merumuskan garis panduan atau dasar yang bermakna. Untuk mengatasi masalah ini garis pesisir disub-bahagikan kepada unit-unit kecil yang disebut unit pengurusan. Unit Pengurusan boleh ditakrifkan sebagai suatu jarak garis pesisir dengan ciri-ciri koheren dari segi proses pantai semula jadi dan juga guna tanah. Satu ilustrasi unit pengurusan adalah seperti yang ditunjukkan di bawah.


    2.4 Status Hingga Kini

    Sehingga kini, JPS Malaysia telah menyiapkan ISMP untuk Pahang, Melaka, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Labuan dan Miri, Sarawak. Pada masa ini, terdapat dua ISMP yang sedang dalam penyediaan iaitu ISMP Sabah dan ISMP Johor.

     

     

     

  • Pengurusan Pantai

    1.0 Hakisan Pantai  

    Berdasarkan Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan 1986, garis pantai Malaysia dikelaskan ke dalam tiga kategori hakisan berdasarkan ancaman terhadap kemudahan di pesisir sedia ada dengan nilai ekonomi besar ditakrifkan seperti berikut:    

    Kategori 1:Garis pesisir yang pada masa ini berada dalam keadaan hakisan dan tempat kemudahan atau infrastruktur berasaskan pesisir berada dalam bahaya keruntuhan atau kerosakan langsung.

    Kategori 2:Garis pesisir yang terhakis pada kadar di mana harta benda awam dan tanah pertanian yang bernilai akan menjadi terancam dalam tempoh 5 hingga 10 tahun melainkan tindakan pemulihan diambil;

    Kategori 3:Garis pesisir yang belum dimajukan mengalami hakisan tetapi dengan tiada akibat atau kerugian ekonomi yang kecil jika dibiarkan.

    1.1 Punca Hakisan  

    Hakisan pantai terjadi secara semulajadi dan berpunca dari perbuatan manusia. Dalam keadaan semulajadi, pantai mengalami kitaran dan pemendapan tetapi dalam tempoh masa yang lama, pantai dianggap stabil jika kedudukan minnya kekal tidak berubah. Dalam kebanyakan kes, punca hakisan ialah disebabkan aktiviti manusia yang memberi kesan langsung atau kesan sampingan terhadap kawasan pantai dan pesisirnya. Antara punca-punca hakisan disenaraikan di bawah ini:  

    a) Punca hakisan – semula jadi   

            a. Ribut utama semasa air pasang

    b) Punca hakisan – buatan manusia   

    •         Pelabuhan
    •         Marina
    •         Jambatan, dan lain-lain

    1.2 Langkah-langkah Tebatan Hakisan Pantai

    a) Kejuruteraan Berstruktur

    i.   Lapis Lindung

    ii.   Groin

    iii.  Pemecah Ombak

    iv.  Blok Konkrit

    v.  Tembok Pengawal Muara

    b) Kejuruteraan Tanpa Struktur 

    i.   Penambakan Pasir Pantai

    ii.  Penanaman semula bakau

    iii. Geotekstil Tiub

    iv. Modul Penyamaan Tekanan

     

  • Pengurusan Pantai

    Latar Belakang

    Menyedari kejadian hakisan pantai yang semakin meningkat dan mengancam penduduk pantai serta mengakibatkan kerugian sepanjang garis pantai, Kerajaan telah menjalankan Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan dari bulan November 1984 hingga bulan Januari 1986 dan hasil kajian ini menunjukkan bahawa daripada 4,809 kilometer garis pantai negara, kira-kira 29% atau 1,380 kilometer mengalami hakisan. Untuk menangani masalah ini, Kerajaan telah menubuhkan Pusat Kejuruteraan Pantai dalam Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) pada tahun 1987 untuk melaksanakan rancangan kawalan hakisan pantai di seluruh negara.

    Garis pantai Malaysia adalah berubah-ubah daripada teluk berpemandangan indah yang diapit oleh tanjung tinggi berbatu sehinggalah tanah pamah lumpur cetek yang menyempadani hutan bakau. Di pantai timur Semenanjung Malaysia, hasil enapan yang tinggi daripada luahan sungai dan persekitaran ombak yang lebih kuat mewujudkan teluk berpasir berbentuk cangkuk. Sementara itu, di pantai barat, persekitaran ombak Selat Melaka yang sederhana membentuk pantai lumpur yang luas dan hutan pantai yang kaya dengan biodiversiti. Bentuk-bentuk yang serupa mencirikan pantai-pantai di Sarawak dan Sabah walaupun terdapat kawasan berpasir tertentu yang sangat rata. Bahan-bahan pantai termasuklah campuran pasir, kelodak, malah kulit kerang dengan tompokan kerikil dan singkapan batuan di sana sini. 

    Aktiviti Pembaikan Muara Sungai

    Terdapat lebih daripada 150 muara di Malaysia dan kebanyakannya menghadapi masalah pengelodakan, yang mengurangkan kedalaman air untuk lalu lintas perikanan dan memberi kesan negatif kepada pembangunan industri perikanan. Kerajaan telah menjalankan Kajian Muara Kebangsaan pada tahun 1994 dan hasil kajian menunjukkan 35 muara menghadapi pengelodakan yang kritikal. Pelan induk yang dibentuk menyarankan supaya kerja pembaikan dijalankan dalam masa 10 tahun dan melibatkan kos berjumlah RM 330 juta. Berdasarkan pelan induk, program pembaikan muara sungai diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ketujuh untuk melaksanakan pengorekan dan pembinaan struktur pembaikan.


    Aktiviti Pengurusan Zon Pantai

    Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan telah disiapkan pada tahun 1986 dan hasil kajian mendedahkan bahawa daripada sejumlah 4,809 kilometer garis pantai negara, kira-kira 29% atau 1,380 kilometer mengalami masalah hakisan. Untuk menangani masalah ini, Kerajaan telah menubuhkan Pusat Teknikal Kejuruteraan Pantai di dalam Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) pada tahun 1987 untuk melaksanakan rancangan kawalan hakisan pantai bagi seluruh negara. Rancangan ini melibatkan dua strategi, iaitu strategi jangka panjang dan juga jangka pendek. Strategi jangka pendek melibatkan pembinaan projek kawalan hakisan manakala strategi jangka panjang melibatkan penambahbaikan pengurusan zon pantai dengan cara yang bersepadu supaya kejadian hakisan pantai tidak akan bertambah. 

    Kajian Indeks Kerentanan Pantai Kebangsaan (dengan kenaikan aras laut)  

    Indeks Kerentanan Pantai Kebangsaan (NCVI)   

    Kajian Indeks Kerentanan Pantai Kebangsaan (National Coastal Vulnerability Index - NCVI) diperlukan untuk mengenal pasti kawasan pantai yang terdedah disebabkan oleh kesan kenaikan aras laut. Hasil kajian akan digunakan untuk menyediakan Indeks Kerentanan Pantai dengan aras dedahan zon pantai bagi mengelakkan pembangunan di kawasan ini. Pada masa yang sama ia akan menjadi asas untuk melaksanakan langkah-langkah perlindungan yang disebabkan oleh kenaikan aras laut.  Indeks ini akan menyediakan penunjuk tentang bagaimana rentannya garis pantai kepada kesan kenaikan aras laut yang mendadak. Kerentanan terhadap kesan ini merangkumi faktor-faktor biogeofizikal, ekonomi, dan keinstitusian dan sosiobudaya.    

    Pembangunan NCVI yang menyeluruh akan dijalankan secara berperingkat-peringkat.    Fasa pertama kajian NCVI telah siap pada bulan Disember 2007. Ia meliputi dua (2) tapak rintis yakni Tg. Piai, Johor di Selatan, dan Pulau Langkawi, Kedah di utara.

    Berdasarkan rekod pasang surut 20 tahun di dua tapak rintis ini, kadar kenaikan aras laut tempatan atau relatif di kedua-dua tapak ini boleh dianggap lebih kecil daripada kadar purata sejagat-rendah sebanyak 2 – 3 mm/tahun (iaitu SLR di Tg. Piai = 0.2 – 1.3 mm/thn; SLR di Langkawi = 0.5 – 1.0 mm/thn).  

    Kenaikan aras banjir di kedua-dua tapak untuk senario SLR tempatan adalah tidak terlalu tinggi.

  • ePerkhidmatan/SSO

  • Ciri-Ciri Tambahan

    Laman Web Rasmi Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang menyediakan kemudahan untuk membantu mereka  yang  memerlukan  sedikit  ubahsuai  kepada  kandungan laman web  ini supaya dapat dibaca dalam keadaan  yang terbaik. Ini untuk memenuhi matlamat W3C: Web Accessibility Initiative (WAI)  yang  mana untuk menjadikan laman web boleh dicapai oleh Orang Kurang Upaya (OKU) dengan kemudahan yang bersesuaian.

    Antara kemudahan yang disediakan pada masa ini ialah:

     

  • Buletin Terkini

    Latihan Smart Ranger Training of Trainer

    Tarikh:  11 & 12 Jun 2012 (Isnin dan Selasa)

    Masa:  8.00 Pagi Hingga 5.00 Petang

    Tempat: Bilik A,B,C Dewan Sri Pinang, Pulau Pinang

    AnjuranBersama : JPSPP, GEC,HSBC, JPNIN,USM,JAS,MPPP, CENCED & WATER WATCH PENANG.

    Perasmian: Pengarah JPS Pulau Pinang

    Tema: Start Managing All Resources Today

     

  • Capaian Kurang Upaya

    Capaian Kurang Upaya W3C

    Laman Web Rasmi Jabatan Pengairan Dan Saliran Negeri Pulau Pinang menyediakan kemudahan untuk membantu mereka  yang  memerlukan  sedikit  ubahsuai  kepada  kandungan laman web ini supaya dapat dibaca dalam keadaan  yang terbaik. Ini untuk memenuhi matlamat W3C: Web Accessibility Initiative (WAI)  yang  mana untuk menjadikan portal boleh dicapai oleh Orang Kurang Upaya (OKU) dengan kemudahan yang bersesuaian.

    Antara kemudahan yang disediakan pada masa ini ialah:

    •  

     Pengubahan Saiz Text:  Mengubah saiz text untuk menjadi lebih besar atau lebih kecil mengikut kesesuaian dan memudahkan bacaan pengguna. Ianya terletak pada penjuru kiri di atas 'banner'

    •  

    Pengubahan Kontras Portal:  Mengubah kecerahan atau kegelapan paparan kepada laman web. Ianya terletak pada penjuru kiri setiap kandungan artikel.

  • Majlis Bersama Jabatan

    • Pengisytiharan Harta
    • Pertukaran Pegawai Dan Kakitangan
    • Pegawai Kontrak / Sambilan
    • Lain-Lain Hal Perkhidmatan

    Pentadbiran

    ISU

    • Kelengkapan Pejabat
    • Pingat, Penghargaan Dan Saguhati
    • Latihan Dan Kursus
    • Kebersihan
    • Job-Rotation
    • Perpustakaan
    • Pasukan Sukarela
    • Skim Insuran
    • Kumpulan KMK / TQM
    • Kenderaan Pejabat
    • Tempat Letak Kereta / Motosikal
    • Perkhidmatan Kaunter
    • Lain-Lain

    Kebajikan

    ISU

    • Aktiviti Sosial
    • Aktiviti Sukan
    • TASKA  / TADIKA
    • Surau
    • Kafetaria / Pantri
    • Rumah Kerajaan (Kuarters)
    • Rumah Kelab
    • Khairat Kematian
    • Lain-Lain

    Hal-hal lain

    ISU

    • Kemudahan Pengangkutan Awam
    • Majlis Bersama Jabatan (MBJ)
    • Lain-Lain

     

  • Pengurusan Banjir

    Pengurusan Banjir - Program dan Aktiviti - Pengurusan Banjir Bersepadu

    Definisi Pengurusan Banjir Bersepadu (IFM)

    • Pendekatan bersepadu yang berkesan untuk pengurusan tebatan banjir
    • Memaksimakan penggunaan dataran banjir
    • Mengurangkan kerosakan kepada harta benda dan kehilangan nyawa

    Elemen Pengurusan Banjir Bersepadu (IFM)

    • Memaksimakan aspek positif dalam kitaran air
    • Meyepadukan pengurusan tanah dan air
    • Mengambilkira kepelbagaian strategi yang terbaik
    • Memastikan pendekatan penglibatan
    • Mengambilkira pengurusan bencana bersepadu

    Prinsip IFM

     

    alt

    Konsep IFM, ‘Living with flood’ berdasarkan prinsip-prinsip berikut:
    • Mengambil pendekatan tadahan;
    • Menjadikan banjir sebahagian dari kitaran air;
    • Menyepadu pengurusan tanah dan air;
    • Mengambilkira kepelbagaian strategi berdasarkan pendekatan pengurusan risiko;
    • Mewujudkan kerjasama antara agesi-agensi; dan
    • Memastikan pendekatan penglibatan    

    Aktiviti IFM

    ifm ifm

    Bengkel Integrated Flood Management in Malaysia (Peserta:Pengurusan atasan JPS dan Jurutera Kanan)

    Tempat:Seri Pacific, Kuala Lumpur

    ifm

    IFM

    Seminar Integrated Flood Management~Living with Flood Risks~ (Peserta:JPS dan stakeholders)

    Tempat: PWTC

    ifm

    ifm

    Program Kesedaran Komuniti (Anjuran MKN)

    Tempat:Kg.Tungu, Lahad Datu

     
  • Pengurusan Banjir

    Pengurusan Banjir - Program dan Aktiviti - Langkah Bukan Struktur

    Langkah Bukan Struktur

    Pelan Induk

    • Kajian-Kajian: Kajian Lembangan Sungai dan Tebatan Banjir
    • Kajian Pelan Induk Saliran

    Pengurusan Kawasan Tadahan

    • Kawalan Pembangunan
    • Pemeliharaan Tanah
    • Pengurusan penggunaan tanah tinggi

    Perundangan Berkaitan Air

    Bil Perundangan
    1 Water Act, 1920
    2 Geological Survey Act, 1974
    3 irrigation Areas Act, 1953
    4 Streets, Drainage and Buildings Act, 1974
    5 The Forest act, 1984
    6 The National Code, 1985
    7 The Incorporation (State Legislature Company) Act, 1962
    8 The Drainage Works Act, 1985
    9 The Fisheries Act, 1985
    10 Environmental Quality Act, 1974
    11 Land Conservation Act, 1960
    12 Town and Conutry Planning Act, 1976
    13 Local government Act, 1976
    14 The Merchant Shipping Ordinance, 1952
    15 The Port Authorities Act, 1963
    16 The Emergency (Essential Powers) Ordinance No.7, 1969
    17 Selangor Water Supply Enactment, 1997
    18 The Mining Enactment, 1929
    19 Selangor Waters Management Authority Enactment, 1999

    Peta Hazard Banjir

    • Penilaian risiko
    • Mengurangkan kerugian akibat banjir
    • Langkah asas dalam pelaksanaan langkah-langkah tebatan banjir (struktur atau bukan struktur)


  • Pengurusan Banjir

    Pengurusan Banjir - Program dan Aktiviti - Pengurusan Banjir di Malaysia

    Pengurusan Banjir

    Pendekatan

    Pada mulanya, pengurusan banjir tertumpu kepada keperluan mendesak seperti melaksanakan bantuan banjir dan melaksanakan projek-projek tebatan banjir untuk menangani masalah disebabkan pembangunan yang pesat.

    Kaedah bukan struktur diperkenalkan seperti Manual Saliran Mesra Alam. Sejak 2001, manual ini merupakan keperluan mandatori yang perlu dipatuhi bagi pembangunan baru di kawasan bandar.

    Sejak alaf baru, JPS telah mengambilkira pendekatan Pembangunan Lembangan Sungai Bersepadu dan Pengurusan Banjir Bersepadu bagi rancangan pengurusan banjir. Ini akan memberikan pendekatan yang lebih seimbang antara langkah-langkah struktur dan bukan-struktur serta tahap penyertaan masyarakat yang lebih tinggi.


    Pertubuhan dan Tindakan Bencana Banjir

    Pada tahun 1972, kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Bantuan Bencana Pusat dimana fungsinya adalah untuk menyelaraskan operasi bantuan banjir diperingkat kebangsaan, negeri dan daerah dengan maksud mencegah kehilangan nyawa dan mengurangkan kerosakan akibat banjir. JPS merupakan ahli jawatankuasa dan pertubuhan ini adalah berdasarkan Prosedur No.29 yang diterbitkan oleh Majlis Keselamatan Negara. Selain itu, JPS juga menerbitkan Pekeliling No.2/2003-"Guidelines for Management of Flood Disaster during the Monsoon Season and Flash Floods" bagi menyelaraskan persediaan operasi banjir di peringkat persekutuan, negeri dan daerah.

    Langkah-langkah struktur

    Projek Mega Tebatan Banjir yang telah siap: (Hanya Terdapat Dalam Versi Bahasa Inggeris)

  • Pengurusan Banjir

    Definisi Banjir

    Banjir boleh didefinisikan sebagai badan air, yang melimpah keluar dari tebing sungai, tasik atau sistem perparitan disebabkan oleh hujan lebat, pencairan ais, air pasang, dan halangan pada saluran.

    flood johor

    Jenis dan Sifat Banjir

    Tidak terdapat kategori khusus bagi banjir di Malaysia tetapi sering dikategorikan sebagai bermusim, banjir kilat atau banjir pasang surut. Selain itu, banjir juga digambarkan berdasarkan lokasi, ciri-ciri, sebab berlaku, masa ketika banjir berlaku dan tempohnya.

    Punca-punca Banjir

    • Punca-punca semulajadi: Singkat, keamatan tinggi menyebabkan banjir kilat, hujan lebat menyebabkan tanah bertakung
    • Aktiviti Manusia: Pembuangan sisa pepejal kedalam sungai, enapan dari pembukaan tanah dan kawasan pembinaan, peningkatan dalam kawasan tidak telap dan halangan di dalam sungai

    Kawasan Mudah Banjir di Malaysia

    flood area_penisular
    flood area_ss

     

    Kesan-kesan Banjir

    • Positf: Mengekalkan, memperkaya dan mengembalikan biodiversiti tertentu di dataran banjir, mengembalikan keadaan tanah yang kaya nutrisi dimana ia sesuai untuk pertanian dan tumbuhan semula jadi, membersihkan lumpur dan juga enapan dari kawasan banjir, serta mengisi semula air bumi
    • Negatif: Mengancam nyawa, mengganggu kegiatan sosial dan ekonomi dan memusnahkan harta benda, menyebabkan kesulitan dan kos pemulihan boleh menjadi tinggi buat kerajaan ataupun individu, dan menghalang pelaburan baru di kawasan mudah banjir

    Anggaran Kerosakan mengikut negeri

    table_damage

     

    damage
  • Content Typography

    Typography is a fundamental part of a template, providing you with the tools to characterise your content and bring it to life. There is a vast array of typography available with Ionosphere template, as is with our previous releases, from list styles, notice blocks and a diverse number of other elements.

  • Customize the Logo

    The most effective way to customize the logo is to use the included Source PNG file. When opened in Adobe Fireworks, this file contains all of the Layers in the design allowing you to tweak and change any of the image elements of the template design.

  • Fusion and SplitMenu

    There are two menu systems that are integrated into the Ionosphere, these are the Triple Level SplitMenu and the Fusion Menu. The former is a three tiered, static menu system with configurable locations. The latter is a javascript enhanced, CSS powered dropdown menu with numerous features such as multi-column support.

  • Color Chooser Template

    The twelve style variations are fully customizable with the most comprehensive color chooser system ever. Choose just a few tones and shades, and Ionosphere does the rest, automatically calculating an appropriate color scheme for the various template elements. All at a push of the button inside the Gantry Administrator.

  • RokSprocket Extension

    jabatan pengairan dan saliran pulau pinang

  • Awam

  • Kerajaan

    alliance ICT dan ICS     3d folder open e-SPEKS          client userSPPN       3d groupePL

     3d group HRMIS           

  • About Joomla!

    What is Joomla?

    Joomla is an award-winning content management system (CMS), which enables you to build Web sites and powerful online applications. Many aspects, including its ease-of-use and extensibility, have made Joomla the most popular Web site software available. Best of all, Joomla is an open source solution that is freely available to everyone.

    What Joomla! can do?

    Joomla is used all over the world to power Web sites of all shapes and sizes. For example:

    • Corporate Web sites or portals
    • Corporate intranets and extranets
    • Online magazines, newspapers, and publications
    • E-commerce and online reservations
    • Government applications
    • Small business Web sites
    • Non-profit and organizational Web sites
    • Community-based portals
    • School and church Web sites
    • Personal or family homepages

    Site and Administrator

    Your site actually has two separate sites. The site (also called the front end) is what visitors to your site will see. The administrator (also called the back end) is only used by people managing your site. You can access the administrator by clicking the "Site Administrator" link on the "This Site" menu or by adding /administrator to the end of you domain name.

    Log in to the administrator using the username and password created during the installation of Joomla.

    Learn More

    There is much more to learn about how to use Joomla! to create the web site you envision. You can learn much more at the Joomla! documentation site and on the Joomla! forums.

    Visit Joomla!
  • Preset Styles

    Integrated Extensions

    Access the Style Control settings from: Admin → Extensions → Template Manager → (J1.5) rt_ionosphere_j15 or (J2.5) rt_ionosphere → Settings

    Simple configure the options, then save and Gantry will automatically load the modified preset to your site.

    Style Setting

     
    • Accent Colors: Set the Accent Colors with Color Chooser and the Overlay : Light - Dark to determine the body shade/style
    • Body Style: Set the Accent Colors with Color Chooser and the Overlay : Light - Dark to determine the body shade/style
    • BackGround Style: carbon, noise, paper, plaid, squares, textile, triangles, elegant, grunge, dustnscratches, fibers; Set which background pattern set you wish to load
    • Style Panel: Set the position of Style Panel; Default and recommended position is panel
    • Load Transition: On - Off; Enable or disable the page loading transition animation effects
    • Web Fonts: On - Off, Google Font Directory; WebFonts allow you to use 3rd party WebFonts from providers such as Google. You must SAVE then APPLY before the new fonts will show up in the Font Family dropdown.
    • Font Settings: Select a font family from the available options and also choose a default font size
      • Font Family: Ionosphere, Geneva, Optima, Helvetica, Trebuchet, Lucida, Georgia, Palatino, or Various Google Fonts (dropdown)
      • Font Size: Default, Extra Large, Large, Small, Extra Small (dropdown)

     

    Assigning a Style to a Specific Page

     

    With Gantry, the ability to assign a certain style to an individual page has never been easier and/or more efficient. Just follow these simple steps:

    • (J1.5) Go to Extensions → Template Manager → rt_ionosphere_j15 → Menu Items → *Menu Item*
    • (J2.5) Go to Extensions → Template Manager → rt_ionosphere → Assignments → *Menu Item*

    • (J1.5) Select your preset from Presets → Style Presets, configure and save.
    • (J2.5) Select your preset from Show Presets, configure and save.

    Gantry Framework: Per Menu Item Controls

  • Integrated Extensions


    RokStories Module

    RokStories is a great module to display your articles and accompanying images as a featured item. The module itself is facilitated by Mootools to transition between images and articles seamlessly. Perfect for showcasing featured articles or image on your site.

    Details Download Support

    RokStories


    RokTabs

    RokTabs Module

    RokTabs is a tabbed content module, standalone and themed. Content is transitioned, either by fade or scroll, powered by Mootools, which can be automatic or manual. The module has the ability to be fully automated, switching based on time or manually by user interaction.

    • Tabbed Content: Display multiple content items in a tabbed enclosure
    • Module Position Support: You can insert module positions inside the tabs
    • Inbuilt Styling: Both light and dark styling for standalone support
    • Configurability: Highly configurable from options dealing with transition, to content type and layout

    Details Download Support



    RokNewsPager Module

    RokNewsPager is an article previewer and rotator. It displays content articles, in a summarised form and, using mootools based javascript transition, rotates through a series of pages displaying articles in a contracted list format.

    • Javascript Transitions: using the power of mootools, the module fades between lists of your content articles
    • Previews: set the number of characters you wish to display from your articles
    • Section Control: choose all articles, or those from particular sections or categories
    • Auto Update: select whether the module auto-updates using AJAX

    Details Download Support

    RokNewsPager


    RokNewsFlash

    RokNewsFlash Module

    RokNewsFlash is module to display brief snippets of an article. The extension is perfect for Headlines as it can cycle through your chosen articles, displaying the content item title or a preview of the content itself.

    Details Download Support



    RokGallery Module

    RokGallery is a ground-up revolutionary gallery extension, developed to be hugely flexible, versatile and user friendly. The system itself is built on a custom tag-based architecture with the ability to have multiple tag-based galleries.

    RokGallery uses design and concepts that have been traditionally reserved for platform-native applications and are for the first time making their way into a web environment.

    Details Download Support

    RokGallery


    RokAjaxSearch

    RokAjaxSearch Module

    RokAjaxSearch is a truly powerful module that brings fantastic search functionality to Joomla, using the powerful and versatile javascript library, Mootools as well as full Google Search integration.

    RokAjaxSearch offers AJAX powered real time search results for both your Joomla site content as well Google Search. There are various configuration options and parameters allowing you to enable not only Google web search, but also Google Blog search, Google Image search, and Google Video search.

    • Real Time Search: AJAX loads search results in real time.
    • Multiple Sources: Search your local Joomla site or the web at large.
    • Search Options: Even more search options with Video and Images.
    • Advanced usability: Script enhancements for intuitive navigation.

    Details Download Support

  • Menu Options

  • Template Typography

    Creating Beautiful Content With Simple Code

    Typography is a fundamental part of a template, providing you with the tools to characterise your content and bring it to life. There is a vast array of typography available with Ionosphere template, as is with our previous releases, from list styles, notice blocks and a diverse number of other elements.

    <h1> Heading Styles

    H1. Heading 1

    H2. Heading 2

    H3. Heading 3

    H4. Heading 4

    H5. Heading 5

    H1. Component Page Title

    H1. Component Content Title

    <ul> List Styles

    • This is an example of a standard list style. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec sit amet nibh.
    • This is an example of a standard list style. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec sit amet nibh.


    • To use this style create a list in the following format: <ul class="dots"><li>....</li><li>....</li>...</ul> (HTML).
    • To use this style create a list in the following format: [list class=" dots"][li]....[/li][li....[/li][/list] (ROKCANDY).
     

    <p> DropCap Styles

    Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis. Vestibulum nec mi vitae pede tincidunt nonummy. Vestibulum facilisis mollis neque. Sed orci. Cum sociis natoque penatibu. Pellentesque vel enim urna, sit amet blandit ipsum. Maecenas quis sem sit amet nunc pretium mattis. Sed dapibus semper est, sed pretium erat.

    Use the following format: <p class="dropcap">...</p> (HTML) or [dropcap class="dropcap"]...[/dropcap] (ROKCANDY). You can use any letter, symbol or number.

    Praesent rutrum sapien ac felis. Use this format: <p class="dropcap2">...</p> (HTML) or [dropcap class="dropcap2"]... [/dropcap] (ROKCANDY)

    Praesent rutrum sapien ac felis. Use this format: <p class="dropcap3">...</p> (HTML) or [dropcap class="dropcap3"]... [/dropcap] (ROKCANDY)

    Praesent rutrum sapien ac felis. Use this format: <p class="dropcap4">...</p> (HTML) or [dropcap class="dropcap4"]... [/dropcap] (ROKCANDY)

    Praesent rutrum sapien ac felis. Use this format: <p class="dropcap5">...</p> (HTML) or [dropcap class="dropcap5"]... [/dropcap] (ROKCANDY)

    <blockquote> Styles

    To replicate, use the following formatting: <blockquote><p>....</p></blockquote> (HTML) or [blockquote class="default"]...[/blockquote] (ROKCANDY).


    Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis.

    To replicate, use the following formatting: <blockquote class="alignleft"><p>....</p></blockquote> (HTML) or [blockquote class="alignleft"]...[/blockquote] (ROKCANDY).

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris metus tortor.


    Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis.

    To replicate, use the following formatting: <blockquote class="alignright"><p>....</p></blockquote> (HTML) or [blockquote class="alignright"]...[/blockquote] (ROKCANDY).

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris metus tortor.

     

    <pre> Code Styles

    This is a sample <pre class="lines">...</pre> (HTML) or,
    [pre2 class="{lines}"]... [/pre2] (ROKCANDY) tag:
    
    div.modulebox-black div.bx1 {
      background: url(../images/box_bl.png) 0 100% repeat;
    }
    
    div.modulebox-black div.bx2 {
      background: url(../images/box_tr.png) 100% 0 repeat;
    }
    
    This is a sample <pre>...</pre> (HTML) or, 
    [pre class="{lines}"]... [/pre] (ROKCANDY) tag:
    
    div.modulebox-black div.bx1 {
      background: url(../images/box_bl.png) 0 100% repeat;
    }
    
    div.modulebox-black div.bx2 {
      background: url(../images/box_tr.png) 100% 0 repeat;
    }
    

    <p> Notice Styles

    This is a sample of the Approved style. To replicate, use the following syntax: <p class="approved">....</p> (HTML) or [notice class="approved"] ... [/notice] (ROKCANDY).

    This is a sample of the Attention style. To replicate, use the following syntax: <p class="attention">....</p> (HTML) or [notice class="attention"] ... [/notice] (ROKCANDY).

    This is a sample of the Notice style. To replicate, use the following syntax: <p class="notice">....</p> (HTML) or [notice class="notice"] ... [/notice] (ROKCANDY).

    This is a sample of the Alert style. To replicate, use the following syntax: <p class="alert">....</p> (HTML) or [notice class="alert"] ... [/notice] (ROKCANDY).

     

    <span> Text Icon Styles

    To replicate, the following format: <span class="text-icon iconname">...</span> (HTML) or [icon class="icon name"]...[/icon] (ROKCANDY). The class names are listed below, such as "text-icon email".



    Text with a phone icon

    Text with a quote icon

    Text with a cart icon

    Text with a rss icon

    Text with a tags icon

    Text with a write icon

    Text with an info icon

    Text with a sound icon

    Text with a rightarrow icon

    Text with a leftarrow icon

    Text with a circlearrow icon

    Text with a downarrow icon

    Text with an uparrow icon

    Text with a person icon

    Text with a calendar icon

    Text with a doc icon
    Text with a bulb icon



    Text with a youtube icon

    Text with a skype icon





    Text with a video icon

    Text with a dropbox icon

    Text with a vimeo icon

    Text with a paypal icon

    <em> Emphasis Styles

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="italic">...</em> (HTML) or [emphasis]...[/emphasis] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="bold">...</em> (HTML) or [emphasisbold]...[/emphasisbold] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="bold2">...</em> (HTML) or [emphasisbold2]...[/emphasisbold2] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight">...</em> (HTML) or [highlight class="default"]...[/highlight] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight white">...</em> (HTML) or [highlight class="white"]...[/highlight] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight black">...</em> (HTML) or [highlight class="black"]...[/highlight] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight green">...</em> (HTML) or [highlight class="green"]...[/highlight] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight yellow">...</em> (HTML) or [highlight class="yellow"]...[/highlight] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight blue">...</em> (HTML) or [highlight class="blue"]...[/highlight] (ROKCANDY)

    This is a emphasis tag that allows you to highlight words or phrases. Use the following format: <em class="highlight red">...</em> (HTML) or [highlight class="red"]...[/highlight] (ROKCANDY)

     

    <ul> List Styles (Icons)

    To replicate, use the following format: <ul class="list-icon icon_name"><li>....</li><li>....</li>...</ul> (HTML) or [list class="list-icon icon_name"][li]....[/li][li....[/li][/list] (ROKCANDY). The icon names are listed below, such as "cart".


    • A list item using the list-icon phone class.
    • A list item using the list-icon phone class.

    • A list item using the list-icon quote class.
    • A list item using the list-icon quote class.


    • A list item using the list-icon youtube class.
    • A list item using the list-icon youtube class.


    • A list item using the list-icon cart class.
    • A list item using the list-icon cart class.
    • A list item using the list-icon tags class.
    • A list item using the list-icon tags class.

    • A list item using the list-icon write class.
    • A list item using the list-icon write class.

    • A list item using the list-icon info class.
    • A list item using the list-icon info class.

    • A list item using the list-icon sound class.
    • A list item using the list-icon sound class.

    • A list item using the list-icon rightarrow class.
    • A list item using the list-icon rightarrow class.

    • A list item using the list-icon skype class.
    • A list item using the list-icon skype class.

    • A list item using the list-icon rss class.
    • A list item using the list-icon rss class.
    • A list item using the list-icon leftarrow class.
    • A list item using the list-icon leftarrow class.

    • A list item using the list-icon circlearrow class.
    • A list item using the list-icon circlearrow class.

    • A list item using the list-icon dropbox class.
    • A list item using the list-icon dropbox class.

    • A list item using the list-icon vimeo class.
    • A list item using the list-icon vimeo class.

    • A list item using the list-icon downarrow class.
    • A list item using the list-icon downarrow class.

    • A list item using the list-icon video class.
    • A list item using the list-icon video class.

    • A list item using the list-icon uparrow class.
    • A list item using the list-icon uparrow class.

    • A list item using the list-icon person class.
    • A list item using the list-icon person class.

    • A list item using the list-icon calendar class.
    • A list item using the list-icon calendar class.

    • A list item using the list-icon bulb class.
    • A list item using the list-icon bulb class.

    • A list item using the list-icon paypal class.
    • A list item using the list-icon paypal class.

    • A list item using the list-icon doc class.
    • A list item using the list-icon doc class.
     

    <ul> List Styles (CSS3)

    These list styles are based on the latest CSS3 techniques and are designed to work in modern browsers (will not display properly in IE6-IE8).

    To replicate, use the following format: <ul class="class name"><li>....</li><li>....</li>...</ul> (HTML) or [list class="class name"][li]....[/li][li....[/li][/list] (ROKCANDY). The class names are listed below, such as "checkmark red".

    • Checkmark
    • Checkmark
    • Circle-Checkmark
    • Circle-Checkmark
    • Square-Checkmark
    • Square-Checkmark
    • Checkmark Green
    • Checkmark Green
    • Checkmark Yellow
    • Checkmark Yellow
    • Checkmark Red
    • Checkmark Red
    • Checkmark Blue
    • Checkmark Blue
    • Checkmark White
    • Checkmark White
    • Triangle-Small
    • Triangle-Small
    • Triangle
    • Triangle
    • Triangle-Large
    • Triangle-Large
    • Triangle Green
    • Triangle Green
    • Triangle Yellow
    • Triangle Yellow
    • Triangle Red
    • Triangle Red
    • Triangle Blue
    • Triangle Blue
    • Triangle White
    • Triangle White
    • Circle-Small
    • Circle-Small
    • Circle
    • Circle
    • Circle-Large
    • Circle-Large
    • Circle Green
    • Circle Green
    • Circle Yellow
    • Circle Yellow
    • Circle Red
    • Circle Red
    • Circle Blue
    • Circle Blue
    • Circle White
    • Circle White
     

    <span> Inset Styles

    Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis. Vestibulum nec mi vitae pede tincidunt nonummy. Vestibulum facilisis mollis neque. Sed orci. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Inset Right TitleYou will need to use the following formatting: <span class="inset-right"> <span class="inset-right-title">.... </span> ... some content...</strong> (HTML) or [inset side="right" title="Inset Right Title"]... some content...[/inset] (ROKCANDY) Vestibulum facilisis mollis neque. Sed orci. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Sed euismod magna a nibh.

    Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis. Vestibulum nec mi vitae pede tincidunt nonummy. Vestibulum facilisis mollis neque. Sed orci. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Inset Left TitleYou will need to use the following formatting: <span class="inset-left"> <span class="inset-left-title">.... </span> ... some content...</strong> (HTML) or [inset side="left" title="Inset Left Title"]... some content...[/inset] (ROKCANDY) Vestibulum facilisis mollis neque. Sed orci. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Sed euismod magna a nibh.

    Sed euismod magna a nibh. Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis. Vestibulum nec mi vitae pede tincidunt nonummy. Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis. Vestibulum nec mi vitae pede tincidunt nonummy. Vestibulum facilisis mollis neque.

    Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.Praesent rutrum sapien ac felis. Phasellus elementum dolor quis turpis. Vestibulum nec mi vitae pede tincidunt nonummy. Vestibulum facilisis mollis neque. Sed orci. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

  • Module Variations

    There are 11 stylistic module class suffixes, these add a unique style variation to the module: box1-7 and title1-4; and 26 structural suffixes, these affect the layout and metrics of the module.

  • INOVASI

    Inovasi Teknologi

     

    Jabatan Pengairan dan Saliran Pulau Pinang telah banyak menerajui inovasi-inovasi jabatan di dalam negara mahupun di luar negara.

    Bermula pada tahun 2004, JPS Pulau Pinang telah berjaya menjadi juara di Geneva, Switzerland dalam penciptaan Inovasi Struktur Pelindung Hakisan Tebing "Geoprotect" KSN 1/2000. Berikut merupakan kemenangan yang telah diperolehi oleh jabatan ini:

    A). Geoprotect:

    i. Anugerah Johan Inovasi Perkhidmatan Awam Peringkat Negeri Pulau Pinang tahun 2002

    ii. Anugerah Inovasi Terbaik Peringkat Teknikal JPS Malaysia tahun 2002

    iii. Anugerah Pingat Perak pada Pameran Sains, Teknologi dan Alam Sekitar tahun 2003

    iv. Anugerah Inovasi Terbaik sektor Awam tahun 2003 (MAMPU)

    v. Anugerah Pingat Emas dengan Kepujian Juri di 23rd International Exhibition of Invention, New Techniques and Products, Geneva, Switzerland pada tahun 2004

    vi. Anugerah Inovasi Penyelidikan Bersama Antara Sektor Awam dengan Sektor Swasta pada tahun 2007

    B). Perangkap Sampah Terapung Modular (MFRT)

    i. Anugerah Inovasi Terbaik Peringkat Teknikal JPS Malaysia tahun 2005

    ii. Anugerah Inovasi Terbaik sektor Awam tahun 2005

    iii. Pingat dan Sijil Anugerah Khas oleh Ministry of Education and Researched of Rumania dan Reaktor Technical University of Nauoca Rumania.

    iv. Anugerah Pingat Emas dengan Kepujian Juri di Geneva, Switzerland pada tahun 2006

    C). PAGAR KESELAMATAN "A GUARD RAIL - ULTRA GAL"

    i. Pingat Emas bagi Malaysia Teknologi Expo (MTE 2008)/ Global Invention & Innovation 2008

    ii. Anugerah Harta Intelek 2008 - Johan Kategori Individu Rekacipta Perindustrian tahun 2008

    iii. Pingat Perak di 36th International of Inventions, New Techniques and Products of Geneva, Switzerland pada 2008

    D). INTEGRATED FLOATABLE BRIDGE

    i. Pingat Emas untuk Produk " Integrated Floatable Bridge" di Malaysia Technology Expo (MTE 2008)/ Global Invention & Innovation 2008

    ii. Pingat Gangsa bagi Produk "Integrated Floatable Bridge" di 36th International Exhibition of Inventions, New Techniques and Products of Geneva, Switzerland pada 2008

    E). DRAINAGE DEBRIS COLLECTOR

    i. Pingat Perak untuk Produk Inovasi Perangkap Sampah "Drainage Debris Collector" - Dr. DeC di Malaysia Technology Expo 2010 di PWTC Kuala Lumpur

    ii. Johan Pertandingan Inovasi JPS Malaysia, JPS Ampang pada tahun 2010

    iii. Anugerah Inovasi Terbaik sektor Awam tahun 2010

  • Bahagian Pengurusan Lembangan Sungai & Zon Pantai

    PENCAPAIAN BAHAGIAN (2009-2011) :

    Bil Pencapaian Tahun
    1 Persijilan EMS ISO 14001 bagi Pengurusan Alam Sekitar Sungai Pinang 2007

    AKTIVITI BAHAGIAN (2009-2011) :

    Bil AKTIVITI Tahun Peringkat
    1 Environmental Awereness Camp 2009 JAS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama JPS Negeri Pulau Pinang
    2 Latihan Pemantauan Kualiti Air Sungai – River Ranger 2009 JPS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama MPSP
    3 Kempen Cintai Sungai 2010 JPS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama TIM Elektronik
    4 Latihan Pemantauan Kualiti Air Sungai Secara Bio Indicator Anjuran JPS Pulau Pinang 2010 JPS Negeri Pulau Pinang
    5 Ekpedisi Sungai Pinang-Sungai Sedim Anjuran Universiti Sains Malaysia 2010 JPS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama USM
    6 Program River Ranger Sekolah-sekolah Pulau Pinang Anjuran JPS Pulau Pinang dan GEC 2010 JPS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama GEC
    7 Program River Ranger Komuniti Pulau Pinang Anjuran JPS Pulau Pinang dan GEC 2010 JPS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama GEC
    8 Program River Ranger Di Sekolah Kebangsaan Pengkalan Jaya, Tasek Gelugor 2010 JPS Negeri Pulau Pinang
    9 Seminar IWRM Program Penjimatan Air 2010 JPS Negeri Pulau Pinang
    10 Majlis penutupan Program Penjimatan Air 2010 JPS Negeri Pulau Pinang
    11 Program River Ranger Di Sekolah Menengah Kebangsaan Kg Selamat 2010 JPS Negeri Pulau Pinang
    12 Program River Care Sungai Pinang 2011 JPS Negeri Pulau Pinang

     

  • Bahagian Projek-Projek Khas

    PENGENALAN BAHAGIAN :

    Bahagian Projek-Projek Khas telah diwujudkan pada 1 Januari 2011 yang diletakkan di bawah Sektor Pakar. Bahagian ini diwujudkan adalah kerana JPS telah diberi kepercayaan sebagai agensi teknikal yang berperanan melaksanakan projek-projek pembangunan daripada agensi-agensi lain di bawah Kementerian NRE, MOTOUR dan lain-lain.

    OBJEKTIF BAHAGIAN :

    Mengurus sebutharga, dokumen tender dan melaksanakan projek-projek pembangunan daripada jabatan dan agensi lain menggunakan sumber peruntukan daripada Kementerian Sumber Asli (NRE), Kementerian Pelancongan (MOTOUR) dan lain-lain.

     

     

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Daerah Timur Laut

    Jabatan Pengairan dan Saliran Pulau Pinang, Daerah Timur Laut

    Alamat:Pejabat Jurutera Daerah, Daerah Timur Laut, Tingkat 29 KOMTAR, 10000 Jalan Penang, Pulau Pinang.
    Kaunter: 04 650 5145
    Jurutera Daerah: 04 262 8445

    Peta Lokasi :

     

     

     

     

     

     

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Daerah Barat Daya

    Jabatan Pengairan dan Saliran Pulau Pinang, Daerah Barat Daya

    Alamat:Pejabat Jurutera Daerah, Daerah Barat Daya, Jalan Sungai Burong, 11000 Balik Pulau, Pulau Pinang, Malaysia
    Kaunter : 04 866 6700
    Jurutera Daerah : 04 866 6700

    Peta Lokasi :

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Daerah Seberang Perai Selatan

    Jabatan Pengairan dan Saliran Pulau Pinang, Seberang Perai Selatan

    Alamat:Kompleks Pejabat Kerajaan, 14200 Jawi, Pulau Pinang, Malaysia
    Kaunter : 04 582 6554
    Jurutera Daerah : 04 582 6553

    Peta Lokasi :

     

     

     

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Daerah Seberang Perai Tengah

    Jabatan Pengairan dan Saliran Seberang Perai Tengah,Negeri Pulau Pinang

    Alamat:Kompleks JPS SPT, Jalan Bukit Tengah, 14000 Bukit Mertajam, Pulau Pinang, Malaysia
    Kaunter: 04 507 5525
    Jurutera Daerah : 04 507 5527

    Peta Lokasi :

     

     

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Daerah Seberang Perai Utara

    Jabatan Pengairan dan Saliran Seberang Perai Utara,Negeri Pulau Pinang

    Alamat:Lahar Ikan Mati, 13200 Kepala Batas,Pulau Pinang, Malaysia
    Kaunter : 04 575 1223
    Jurutera Daerah : 04 575 1158

    Peta Lokasi :

     

     

      

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Stormwater Management

  • Pembangunan Korporat

    Objektif

    Memastikan pelaksanaan dasar yang berkesan dan jelas, sumber rujukan maklumat yang lengkap, tepat dan cekap, program pembangunan pemantauan dan penilaian mencapai sasaran dan imej jabatan yang tinggi.

     

    Fungsi

    • Pemantauan perlaksanaan dasar-dasar Kerajaan dan Jabatan termasuk penggubalan perancangan strategik serta pelan tindakan Jabatan bagi memastikan segala objektif kerajaan dan Jabatan tercapai.
    • Pemantauan dan penilaian impak serta keberkesanan perlaksanaan program-program jabatan bagi memastikan keperluan dan kepuasan hati pelanggan dipenuhi.
    • Pengurusan perhubungan awam termasuk pemantauan aduan-aduan dari pelanggan bagi memastikan Piagam Pelanggan dipatuhi.
    • Pengurusan maklumat-maklumat berkaitan perancangan dan pembangunan fungsi-fungsi jabatan bagi membantu pihak pengurusan membuat keputusan yang tepat.

     

    Perkhidmatan

    • Menyelaras aduan awam yang diterima melalui telefon, surat, emel, akhbar, Sistem PINTAS, Webmail JPS Malaysia dan Laman Web JPS Pulau Pinang.
    • Menyediakan laporan kewangan Jabatan.
    • Menyeleras semua urusan berkaitan dengan Persidangan Dewan Undangan Negeri.
    • Menyelaras Sistem Pemantauan Projek II (SPP II).
    • Maklumbalas kepada Laporan media yang melibatkan Jabatan termasuk menguruskan Sidang Media.

     

  • Saliran Mesra Alam

    Pengurusan Air Larian Hujan - Aktiviti

    Manual saliran bandar yang pertama, 'Tatacara Perancangan dan Reka Bentuk No. 1:Piawaian dan Tatacara Reka Bentuk Saliran Bandar untuk Semenanjung Malaysia telah dicetak oleh JPS pada tahun 1975.Manual ini telah disediakan sebagai garis panduan untuk jurutera dalam mereka bentuk sistem saliran dan telah dirujuk oleh pelbagai agensi di peringkat persekutuan dan negeri untuk mendapatkan syarat-syarat saliran yang diperlukan bagi apa-apa pembangunan di kawasan bandar. Manual telah digunakan sebagai garis panduan selama lebih daripada dua puluh lima tahun dan sejak penerbitannya, perubahan tidak pernah dibuat walaupun telah ada banyak pembangunan teknologi yang baru dalam saliran bandar.

     

    Inilah masanya untuk mengambil langkah yang proaktif untuk menukar manual supaya memasukkan perkembangan terbaru dalam pengurusan air ribut yang dikenali sebagai pendekatan kawalan-di-sumber. Pendekatan ini menggunakan proses penahanan/pembendungan, penyusupan dan penulenan. Kualiti dan kuantiti air larian dari kawasan pembangunan boleh dikekalkan keadaannya sama seperti keadaan sebelum pembangunan.


    Kebaikan menggunakan kaedah kawalan-di-sumber adalah:

    • Saiz parit yang diperlukan di kawasan bandar adalah lebih kecil dan setanding dengan keadaan sebelum pembangunan;

      1. air larian hujan dapat dikurangkan;
    • Terdapat persepaduan infrastruktur saliran yang mesra alam dengan landskap, mewujudkan keharmonian alam semula jadi. Sebagai contoh, jika legok (saliran tanah yang ditutup dengan rumput) dibina untuk menggantikan parit konkrit di tepi jalan, ia boleh berfungsi sebagai agen simpanan luahan air ribut dan menuras bahan pencemar dari punca tidak tetap seperti gris daripada kenderaan. Legok juga boleh menjadi sebahagian daripada kawasan landskap yang akan dihiasi dengan pokok dan tumbuh-tumbuhan bunga.

    Pendekatan baru ini adalah lebih mesra alam sekitar dan mampu menyepadukan kemudahan-kemudahan lain. Contoh-contohnya adalah, kawasan berlandskap dan kemudahan simpanan air ribut sementara dalam kawasan leta kereta dan padang permainan. Di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya, pendekatan baru ini telah digunakan dengan menggabungkan tasik dan tanah lembap sebagai simpanan dan penulen air ribut. Terdapat tempat-tempat yang menggunakan pendekatan baru ini seperti Sierramas di Kepong, Selangor, Diamond Creek di Tanjung Malim, Perak dan Leisure Farm di Johor. Tangki pengumpulan dan kolam takungan air ribut, diperihalkan dalam Garis Panduan Pengumpulan Air Ribut yang dicetak oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada tahun 1998 dan Garis Panduan untuk Kawasan Kolam Takungan sebagai Sebahagian daripada Kawasan Terbuka yang dicetak oleh Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (Piawaian Perancangan JPBD 4/97), adalah di antara kaedah-kaedah sesuai yang boleh digunakan sebagai infrastruktur kawalan di sumber. 


    Menggunakan pendekatan kawalan di sumber juga boleh menghasilkan alam sekitar yang harmoni untuk masyarakat bandar, meningkatkan nilai estetiknya dan oleh itu meningkatkan nilai harta tanah itu. 

    Penggunaan pendekatan yang mesra alam ini dijangka lambat-laun akan berlaku akhirnya. Walau bagaimanapun, berdasarkan perkembangan di negara-negara lain,ini mungkin akan mengambil masa 15 (lima belas) tahun tanpa apa-apa inisiatif yang proaktif. Oleh itu, Jabatan Pengairan dan Saliran telah manual menyediakan saliran bandar kedua ini yang berjudul Manual Pengurusan Air Ribut supaya konsep baru ini boleh dilaksanakan dengan segera dan dijalankan dengan cara yang sistematik dan dengan suatu pendekatan yang lebih cepat.

    Manual Pengurusan Air Ribut disediakan oleh JPS untuk menggantikan manual yang pertama. Ia adalah lebih menyeluruh, mengambil kira masalah semasa yang dihadapi oleh negara seperti banjir kilat, pencemaran sungai, hakisan tanah, pembangunan di tanah tinggi dan tanah pamah dan sebagainya. Perkembangan terbaru berdasarkan pendekatan kawalan di sumber juga telah didokumenkan. Manual ini juga telah dikaji semula oleh pelbagai agensi, pertubuhan dan pakar asing. Jika sesuai, pendapat mereka akan dipertimbangkan dalam penyediaan dokumen akhir. 


    Tujuan Manual Ini

    Matlamat dan Objektif

    Matlamat ini Manual adalah untuk menyediakan panduan kepada semua pengawal atur, perancang dan pereka bentuk yang terlibat dalam pengurusan air ribut.Ia mengenal pasti suatu arah baru untuk pengurusan air ribut di kawasan bandar di Malaysia.

    Pengurusan air ribut di kawasan tadahan biasanya dijalankan oleh beberapa organisasi.Cabarannya adalah untuk memastikan bahawa pentadbiran perancangan, reka bentuk dan penyelenggaraan sistem pengurusan air ribut adalah selaras dengan Pihak Berkuasa Tempatan, negeri dan Persekutuan yang berkaitan dan profesion perancangan, kejuruteraan alam sekitar dan awam, dan seni bina landskap.

    Di bawah arah tuju baru ini, pengurusan air ribut akan mempunyai objektif berbilang, termasuk untuk:

    • memastikan keselamatan awam;

    • mengawal gangguan pembanjiran dan menyediakan laluan yang selamat bagi kejadian banjir yang kurang kerap dan lebih besar;

    • melindungi harta benda 

    • menstabilkan bentuk bumi dan mengawal hakisan

    • mengoptimumkan tanah yang boleh didapati untuk pembangunan bandar; 

    • meminimumkan kesan alam sekitar daripada larian air bandar terhadap kualiti air

    • mempertingkatkan landskap bandar

    Matlamat-matlamat ini akan dianggap tercapai apabila:

    • perancangan, reka bentuk dan pembinaan kemudahan air ribut baru adalah mencukupi untuk memenuhi keperluan pembangunan baru dan masa depan;

    • terdapat keserasian dengan kemudahan air ribut, kaedah pengendalian dan teknik penyenggaraan yang sedia ada;

    • kemudahan air ribut menyediakan perlindungan yang memadai kepada alam sekitar, masyarakat dan aset; selaras dengan syarat-syarat perancangan, reka bentuk dan pembinaan yang dapat diterima dan prinsip-prinsip pembangunan ang mampan dari segi ekologi.

    Skop

    Manual ini meliputi semua aspek dan syarat-syarat pengurusan air ribut untuk kawasan bandar di seluruh Malaysia.

    Dokumen Berkaitan

    Manual ini disokong oleh sebilangan dokumen berkaitan yang lain yang meliputi aspek-aspek pengurusan air ribut.

    • Garis Panduan bagi Pembangunan Perbatasan Sungai, Jabatan Pengairan Dan Saliran Persekutuan Malaysia

    • Garis Panduan Pencegahan dan Kawalan Hakisan Tanah dan Pengelodakan di Malaysia, Jabatan Alam Sekitar, 1996

    • Penggunaan Kolam Tahanan Banjir sebagai sebahagian daripada Kawasan Terbuka, JPBD, 199?

     

  • Pengurusan Pantai

    Pantai - Aktiviti

    Latar Belakang

    Menyedari kejadian hakisan pantai yang semakin meningkat dan mengancam penduduk pantai serta mengakibatkan kerugian sepanjang garis pantai, Kerajaan telah menjalankan Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan dari bulan November 1984 hingga bulan Januari 1986 dan hasil kajian ini menunjukkan bahawa daripada 4,809 kilometer garis pantai negara, kira-kira 29% atau 1,380 kilometer mengalami hakisan. Untuk menangani masalah ini, Kerajaan telah menubuhkan Pusat Kejuruteraan Pantai dalam Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) pada tahun 1987 untuk melaksanakan rancangan kawalan hakisan pantai di seluruh negara.

    Garis pantai Malaysia adalah berubah-ubah daripada teluk berpemandangan indah yang diapit oleh tanjung tinggi berbatu sehinggalah tanah pamah lumpur cetek yang menyempadani hutan bakau. Di pantai timur Semenanjung Malaysia, hasil enapan yang tinggi daripada luahan sungai dan persekitaran ombak yang lebih kuat mewujudkan teluk berpasir berbentuk cangkuk. Sementara itu, di pantai barat, persekitaran ombak Selat Melaka yang sederhana membentuk pantai lumpur yang luas dan hutan pantai yang kaya dengan biodiversiti. Bentuk-bentuk yang serupa mencirikan pantai-pantai di Sarawak dan Sabah walaupun terdapat kawasan berpasir tertentu yang sangat rata. Bahan-bahan pantai termasuklah campuran pasir, kelodak, malah kulit kerang dengan tompokan kerikil dan singkapan batuan di sana sini. 

    Aktiviti Pembaikan Muara Sungai 

    Terdapat lebih daripada 150 muara di Malaysia dan kebanyakannya menghadapi masalah pengelodakan, yang mengurangkan kedalaman air untuk lalu lintas perikanan dan memberi kesan negatif kepada pembangunan industri perikanan. Kerajaan telah menjalankan Kajian Muara Kebangsaan pada tahun 1994 dan hasil kajian menunjukkan 35 muara menghadapi pengelodakan yang kritikal. Pelan induk yang dibentuk menyarankan supaya kerja pembaikan dijalankan dalam masa 10 tahun dan melibatkan kos berjumlah RM 330 juta. Berdasarkan pelan induk, program pembaikan muara sungai diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ketujuh untuk melaksanakan pengorekan dan pembinaan struktur pembaikan.

    Aktiviti Pengurusan Zon Pantai

    Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan telah disiapkan pada tahun 1986 dan hasil kajian mendedahkan bahawa daripada sejumlah 4,809 kilometer garis pantai negara, kira-kira 29% atau 1,380 kilometer mengalami masalah hakisan. Untuk menangani masalah ini, Kerajaan telah menubuhkan Pusat Teknikal Kejuruteraan Pantai di dalam Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) pada tahun 1987 untuk melaksanakan rancangan kawalan hakisan pantai bagi seluruh negara. Rancangan ini melibatkan dua strategi, iaitu strategi jangka panjang dan juga jangka pendek. Strategi jangka pendek melibatkan pembinaan projek kawalan hakisan manakala strategi jangka panjang melibatkan penambahbaikan pengurusan zon pantai dengan cara yang bersepadu supaya kejadian hakisan pantai tidak akan bertambah. 5.jpg

    Kajian Indeks Kerentanan Pantai Kebangsaan (dengan kenaikan aras laut)  Indeks Kerentanan Pantai Kebangsaan (NCVI)   

    Kajian Indeks Kerentanan Pantai Kebangsaan (National Coastal Vulnerability Index - NCVI) diperlukan untuk mengenal pasti kawasan pantai yang terdedah disebabkan oleh kesan kenaikan aras laut. Hasil kajian akan digunakan untuk menyediakan Indeks Kerentanan Pantai dengan aras dedahan zon pantai bagi mengelakkan pembangunan di kawasan ini. Pada masa yang sama ia akan menjadi asas untuk melaksanakan langkah-langkah perlindungan yang disebabkan oleh kenaikan aras laut.  Indeks ini akan menyediakan penunjuk tentang bagaimana rentannya garis pantai kepada kesan kenaikan aras laut yang mendadak. Kerentanan terhadap kesan ini merangkumi faktor-faktor biogeofizikal, ekonomi, dan keinstitusian dan sosiobudaya.  

    Pembangunan NCVI yang menyeluruh akan dijalankan secara berperingkat-peringkat.    Fasa pertama kajian NCVI telah siap pada bulan Disember 2007. Ia meliputi dua (2) tapak rintis yakni Tg. Piai, Johor di Selatan, dan Pulau Langkawi, Kedah di utara.

    Berdasarkan rekod pasang surut 20 tahun di dua tapak rintis ini, kadar kenaikan aras laut tempatan atau relatif di kedua-dua tapak ini boleh dianggap lebih kecil daripada kadar purata sejagat-rendah sebanyak 2 – 3 mm/tahun (iaitu SLR di Tg. Piai = 0.2 – 1.3 mm/thn; SLR di Langkawi = 0.5 – 1.0 mm/thn).  

    Kenaikan aras banjir di kedua-dua tapak untuk senario SLR tempatan adalah tidak terlalu tinggi.

    1.0 Hakisan Pantai  

    Berdasarkan Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan 1986, garis pantai Malaysia dikelaskan ke dalam tiga kategori hakisan berdasarkan ancaman terhadap kemudahan di pesisir sedia ada dengan nilai ekonomi besar ditakrifkan seperti berikut:    

    Kategori 1:Garis pesisir yang pada masa ini berada dalam keadaan hakisan dan tempat kemudahan atau infrastruktur berasaskan pesisir berada dalam bahaya keruntuhan atau kerosakan langsung.

    Kategori 2: Garis pesisir yang terhakis pada kadar di mana harta benda awam dan tanah pertanian yang bernilai akan menjadi terancam dalam tempoh 5 hingga 10 tahun melainkan tindakan pemulihan diambil;

    Kategori 3: Garis pesisir yang belum dimajukan mengalami hakisan tetapi dengan tiada akibat atau kerugian ekonomi yang kecil jika dibiarkan.

    Senarai Kawasan Hakisan Pantai:

    hakisan.jpg

    1.1 Punca Hakisan 
     
    Hakisan pantai terjadi secara semulajadi dan berpunca dari perbuatan manusia. Dalam keadaan semulajadi, pantai mengalami kitaran dan pemendapan tetapi dalam tempoh masa yang lama, pantai dianggap stabil jika kedudukan minnya kekal tidak berubah. Dalam kebanyakan kes, punca hakisan ialah disebabkan aktiviti manusia yang memberi kesan langsung atau kesan sampingan terhadap kawasan pantai dan pesisirnya. Antara punca-punca hakisan disenaraikan di bawah ini:  

    a) Punca hakisan – semula jadi   

            a. Ribut utama semasa air pasang

    1. Punca hakisan – buatan manusia   
    •         Pelabuhan
    •         Marina
    •         Jambatan, dan lain-lain

    1.2Langkah-langkah Tebatan Hakisan Pantai 

    a) Kejuruteraan Berstruktur

    1. Lapis Lindung
    2. Groin
    3. Pemecah Ombak
    4. Blok Konkrit
    5. Tembok Pengawal Muara

    b) Kejuruteraan Tanpa Struktur 

    1. Penambakan Pasir Pantai
    2. Penanaman semula bakau 

    iii. Geotekstil Tiub

    iv. Modul Penyamaan Tekanan

    2.0Pelan Pengurusan Pesisiran Pantai Bersepadu (ISMP) 

    Program ISMP yang dijalankan oleh JPS disesuaikan mengikut prinsip ICZM untuk memberi perhatian kepada isu-isu utama dan masalah yang dihadapi oleh garis pesisir kita.  Ia merupakan pendekatan bersepadu yang mengambilkira semua aktiviti bersektor yang mempengaruhi kawasan pantai dan memberikan pertimbangan sewajarnya kepada isu ekonomi, sosial, alam sekitar dan ekologi. Matlamatnya adalah untuk membangunkan alat pengurusan yang mengharmonikan semua aktiviti di kawasan pantai untuk menyokong set objektif pengurusan yang lebih luas bagi kawasan pesisir.

    2.1 Objektif ISMP  

    1. Penilaian dan pemilihan strategi pengurusan pembangunan pantai supaya pembangunan di kawasan pantai boleh dilaksanakan dalam cara yang mampan.            

    2. Penilaian dan pemilihan opsyen pertahanan untuk garis pantai.

    3. Perumusan Garis Panduan Khusus dan Dasar untuk Aktiviti/Cadangan Pembangunan di kawasan pantai.

    2.2 Penentuan Had Kawasan Garis Pesisir

    Salah satu keputusan penting dalam melaksanakan ISMP adalah untuk menentukan had-had kawasan garis pesisir. Bidang pengurusan harus merangkumi semua sumber pantai yang berkepentingan dan juga merangkumi semua proses pantai. Had garis pesisir mungkin berbeza mengikut tempat, tetapi sebagai panduan umum, had-had arah ke darat dan arah ke laut yang berikut telah diterima pakai: -

    1. Had arah ke darat adalah kira-kira 1 kilometer dari garis pesisir (pada MHWS). 

    2. Had arah laut adalah kira-kira 3 kilometer sekiranya proses pantai memberikan kesan yang sedikit terhadap garis pesisir.

    2.3  Pembahagian Garis Pesisir Ke Dalam Unit Pengurusan

    Sepanjang garis pesisir, ciri-ciri fizikal, ciri-ciri pantai dan guna tanah amatlah berbeza-beza, menjadikannya agak sukar untuk merumuskan garis panduan atau dasar yang bermakna. Untuk mengatasi masalah ini garis pesisir disub-bahagikan kepada unit-unit kecil yang disebut unit pengurusan. Unit Pengurusan boleh ditakrifkan sebagai suatu jarak garis pesisir dengan ciri-ciri koheren dari segi proses pantai semula jadi dan juga guna tanah. Satu ilustrasi unit pengurusan adalah seperti yang ditunjukkan di bawah.

    2.4 Status Hingga Kini

    Sehingga kini, JPS Malaysia telah menyiapkan ISMP untuk Pahang, Melaka, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Labuan dan Miri, Sarawak. Pada masa ini, terdapat dua ISMP yang sedang dalam penyediaan iaitu ISMP Sabah dan ISMP Johor.

  • Pengurusan Banjir

    Pengurusan Banjir - Program dan Aktiviti

    Definisi Banjir

    Banjir boleh didefinisikan sebagai badan air, yang melimpah keluar dari tebing sungai, tasik atau sistem perparitan disebabkan oleh hujan lebat, pencairan ais, air pasang, dan halangan pada saluran.

    flood johor

     

    Jenis dan Sifat Banjir

    Tidak terdapat kategori khusus bagi banjir di Malaysia tetapi sering dikategorikan sebagai bermusim, banjir kilat atau banjir pasang surut. Selain itu, banjir juga digambarkan berdasarkan lokasi, ciri-ciri, sebab berlaku, masa ketika banjir berlaku dan tempohnya.

     

    Punca-punca Banjir

    • Punca-punca semulajadi: Singkat, keamatan tinggi menyebabkan banjir kilat, hujan lebat menyebabkan tanah bertakung
    • Aktiviti Manusia: Pembuangan sisa pepejal kedalam sungai, enapan dari pembukaan tanah dan kawasan pembinaan, peningkatan dalam kawasan tidak telap dan halangan di dalam sungai

    Kawasan Mudah Banjir di Malaysia

    flood area_penisular
    flood area_ss

     

    Kesan-kesan Banjir

    • Positf: Mengekalkan, memperkaya dan mengembalikan biodiversiti tertentu di dataran banjir, mengembalikan keadaan tanah yang kaya nutrisi dimana ia sesuai untuk pertanian dan tumbuhan semula jadi, membersihkan lumpur dan juga enapan dari kawasan banjir, serta mengisi semula air bumi
    • Negatif: Mengancam nyawa, mengganggu kegiatan sosial dan ekonomi dan memusnahkan harta benda, menyebabkan kesulitan dan kos pemulihan boleh menjadi tinggi buat kerajaan ataupun individu, dan menghalang pelaburan baru di kawasan mudah banjir

    Anggaran Kerosakan mengikut negeri

    table_damage

     

    damage
  • Pengurusan Sungai

    Pengurusan Sungai - Aktiviti

    Sungai adalah mana-mana anak sungai semula jadi yang mengalir masuk ke dalam saluran di antara tebing (Ensiklopedia Britannica). Punca sebatang sungai mungkin dari sebuah tasik, mata air, atau gabungan beberapa sungai-sungai kecil yang dikenali sebagai hulu sungai. Dari hulu,sungai mengalir menuruni bukit, dan lazimnya berakhir di laut seperti di Gambarajah 1. Dalam beberapa kes sungai mungkin mengalir ke dalam tanah atau mengering sepenuhnya sebelum sampai ke badan air yang lain. Sungai adalah komponen kitaran air. Hujan mengalir masuk ke dalam sungai seterusnya ke dalam laut. Cabang-cabang sungai yang lebih kecil dikenali sebagai tributari. Kebiasaanya saluran yang besar dipanggil sungai,manakala saluran yang kecil dipanggil caruk, anak-anak sungai, rekahan, dan lain-lain. Walaubagaimanapun, tiada garispanduan / rujukan /peraturan bagi menentukan definasi sebenar sungai. Di Malaysia, selain sungai, terdapat pelbagai istilah yang merujuk kepada sungai; alor (Kelantan), carok (Kedah) , parit (Johor) , batang (Sarawak) dan terusan.
     

      Gambarajah 1 : Sistem Sungai


    Secara umumnya, sungai-sungai di Malaysia bermula dari hujan, air sungai umumnya berpunca dari air larian permukaan, air bawah tanah yang mengalir semula ke dalam saluran sungai (semasa musim kemarau) dan pelepasan air dari takungan air semula jadi atau buatan , seperti tanah bencah, kolam atau tasik. Aliran sungai dari kawasan tinggi ke kawasan yang rendah menukarkan tenaga keupayaan air kepada tenaga kinetik. Apabila sungai mengalir ke kawasan tanah rendah, sungai akan berkelok dan berliku dengan menghakis tebing sungai.

    Tasik ladam terjadi apabila aliran air sungai tidak melalui liku dan menjadikan saluran sungai lebih pendek. Jumlah enapan yang besar di dalam sesuatu aliran sungai akan membentuk delta yang kompleks di muara sungai.

     

    Definisi Sungai

    Mana-mana sungai, anak sungai, caruk atau lain-lain aliran air semulajadi, dan apa-apa cawangan sungai, alur/delta atau lencongan buatan darinya. (Mengikut Kanun Tanah Negara 1965).

    Definisi Lembangan Sungai

    Kawasan dari mana semua air larian permukaan mengalir melalui jaringan anak-anak sungai, sungai-sungai utama dan kemungkinan tasik dan berakhir ke laut melalui satu kuala, muara atau delta. (terjemahan dari EU Water framework Directive 2000). lembangan sg

    Jadual 5.1 Jumlah Lembangan Sungai Di Malaysia

    Kawasan

    Jumlah Lembangan

    Jumlah Lembangan Utama (>80km2)

    Jumlah Lembangan Kecil (2)

    Semenanjung Malaysia

    1,235

    74

    1,161

    Sabah

    1,468

    75

    75

    Sarawak

    283

    40

    40

    Bil.Keseluruhan

    2,986

    189

    189

    Keluasan Keseluruhan

    327,897.031

    312,863.713

    15,033.3018

    %Keluasan Keseluruhan

    -

    95%

    5%

     

     

     

  • Pengurusan Sumber Air Dan Hidrologi

    1. Pembangunan, O&M bagi jaringan hidrologi

    • Untuk membangunkan, mengeluarkan dan menguji peralatan atau sistem hidrologi untuk disesuaikan dengan keadaan tempatan. Menyediakan perkhidmatan sokongan dalam bidang peralatan hidrologi. Menggunakan peralatan dalam skim pengairan dan saliran utama. Menyediakan latihan tetap tentang penyelenggaraan peralatan hidrologi dan kelengkapan telemetrik.

    2. Mengumpul, memproses, mengarkibkan dan menyebarkan data serta maklumat hidrologi

    • Menyelaras aktiviti hidrologi yang dijalankan di negeri-negeri yang bertanggungjawab terhadap operasi dan penyelenggaraan stesen dan pengumpulan data lapangan. CMengumpul, memproses, menyimpan dan mendapatkan balik data hidrologi untuk perancangan, pembangunan dan pengurusan sumber air. Menerbitkan data hidrologi secara berkala untuk pengguna. Menyertai aktiviti serantau dan sejagat WMO yang berkaitan dengan hidrologi operasi.

    3. Analisis data hidrologi

    • Bekerjasama dengan Program Hidrologi Antarabangsa UNESCO (IHP - International Hydrological Programme) untuk kemajuan penyelidikan dan teknologi hidrologi dan sumber air untuk manfaat negara. Menjalankan penyelidikan hidrologi untuk memahami proses dan ciri-ciri hidrologi yang khusus. Menjalankan penilaian sumber air yang asas dan berterusan.

    4. Ramalan dan amaran banjir

    • Penilaian sumber air dan pemantauan kemarau. Untuk membangunkan sistem ramalan dan amaran banjir untuk lembangan sungai utama. Memantau dan menilai kemarau di lembangan sungai utama. Memberi khidmat nasihat tentang penggunaan hidrologi. Mengkaji semula, membangunkan, mengemas kini dan menyebarkan tatacara hidrologi kepada pengguna akhir. Menyertai aktiviti yang berkaitan dengan pengurusan bencana banjir di bawah naungan Bangsa-Bangsa Bersatu seperti ESCAP, WMO, Jawatankuasa Taufan dan IDNDR.

    Sistem Pemantauan Banjir
    Data curahan hujan aras air masa sebenar. Berguna sebagai petunjuk untuk kemungkinan pembanjiran dan tanah runtuh.

    Sistem Pemantauan Kemarau
    Maklumat dalam talian tentang status sumber air, amaran awal tentang kemungkinan kemarau dan status kemarau untuk Semenanjung Malaysia.

    Kami menyediakan data hidrologi seperti curahan hujan, aras air, mendapan dan data kualiti air.

CAPAIAN PANTAS

  • Awam
  • Kerajaan
  • Bisnes
  • Warga JPSPP

alliance ICT dan ICS      3d folder open e-SPEKS          client userSPPN       3d groupePL

 3d group HRMIS            

3d fileInfo Portal       taskSMATRAK        book blue   i-Diari        3d groupHRMIS      taskMyMesyuarat 

alliance2OTAS             focus group   e-Plan(BRE)     multimple solutionsIdea Sentral  3d groupSISWA filter dataMyGovUC  

Presets
BG Color
BG Patterns
Accent Color
Apply